Waar een wil is, is een weg!

BSO Molenbolwerk in IJzendijke stapte in op onze pilot 'Afval op school'. Vorig jaar volgde ook de Molenkreek in Schoondijke. Tijd om in gesprek te gaan over hun succes van afval scheiden met Frank Boerebach, directeur van beide scholen.
 
Wat heeft jullie twee scholen ertoe bewogen om mee te doen aan ons project 'Afval op school'?
Voornaamste reden is dat we voor andere afvalstromen al bezig waren met het scheiden van afval. Het bewustzijn van de noodzaak was er dus al. Het viel ons op dat er in ons restafval vooral veel drankenkartons zaten. Dit was niet wenselijk. Toen jullie aanbod voorbij kwam was dit een mooi moment om hier iets mee te doen. We kunnen ons afval gescheiden aanleveren en hebben goede afspraken gemaakt met Renewi. Zij verzekerde ons van een goede verwerking van de verschillende afvalstromen.
 
Wat deden jullie eerder al aan afval scheiden?
We verzamelden (en nog) e-waste, cartridges, papier, batterijen, kleding, pennen en viltstiften. De kinderen nemen dit ook of misschien wel vooral mee van huis. Het mooie is dat ze zo een voorbeeld voor hun ouders zijn. “Nee, dat moet van meester Frank mee naar school. Daar hebben we een speciale bak voor!” Er zijn verschillende commerciële afnemers op de markt dus het levert ook nog wat op voor ons. Voor de kinderen een stimulans om mee te helpen. Toch leuk als je tegen ze kan zeggen dat ze de bal waar ze in de pauze mee spelen, zelf bij elkaar hebben gespaard. Voor ons als school is het een kleine moeite om een aantal bakken neer te zetten en deze eens per jaar te legen of op te laten halen.
 
Was iedereen gelijk voorstander van ons project?
De leerkrachten waren gelijk voor! Met de schoonmaaksters zijn we rond de tafel gaan zitten om wat afspraken te maken. Daar waar ze eerst 1 afvalbak per klas moesten legen staan er nu 3. Deze legen we ook weer in aparte grote containers op het schoolplein in plaats van eerder 1 grote container. De kinderen helpen hier nu aan mee. Elke vrijdagmiddag halen 2 leerlingen het papier op in alle klassen en gooien dit in de grote papiercontainer. We zijn overgestapt op kleinere gft-bakken voor in elke klas waar de kinderen hun fruitafval in gooien. Hierdoor gaat het minder snel stinken en heb je minder snel last van fruitvliegjes. De leerlingen legen deze dagelijks zelf in een gft bak (van jullie project) die op een centrale plaats in de school staat. De schoonmaaksters legen deze vervolgens regelmatig in de container op het schoolplein.  
 
Was het erg wennen om het afval gescheiden weg te gooien?
Nee, dat valt best mee. Na de gastlessen is het is meer en meer een vanzelfsprekendheid geworden. Al gaat het bij nieuwe leerlingen of bij de kleintjes niet altijd vlekkeloos. Kijk, fruitafval is heel duidelijk, maar dat geldt niet voor alles wat ze weggooien. Een drankenkarton is van papier én een laagje plastic…dus ja, in welke bak gooi je dat dan…
 
Voor ons geven de tussentijdse rapportages/metingen (van Renewi) in het projectjaar een extra prikkel om niet alleen afval te scheiden, maar ook om de totale hoeveelheid afval omlaag te brengen. We vonden het eigenlijk een automatische en logische volgende stap. Mooi om dit later in de cijfers ook terug te zien! Met deze metingen kan je ook beter per afvalstroom sturen.
 
Wat hebben jullie gedaan om de totale hoeveelheid afval te verminderen? 
We zijn gestopt met het gebruiken van plastic wegwerpen zoals bordjes en bekertjes. Hiervoor in de plaats hebben we 120 roestvrijstalen bekers en hard plastic bordjes aangeschaft die nog jarenlang meegaan. Dit bekent wel wat meer afwas maar dat is dat maar zo. Minder afval heeft onze prioriteit!   
 
Hoe hebben jullie de gastlessen ervaren?
Leuk en leerzaam! Wat ons betreft herhalen jullie deze. Er stromen tussendoor ook nieuwe kinderen in die we hierin dan gelijk meenemen. En de onderbouw wordt uiteindelijk bovenbouw dus dan is de inhoud van de les weer anders en leren ze weer meer bij.
 
Komt het onderwerp afval scheiden in jullie lessen nog regelmatig terug?
Ja zeker, daar ontkom je bijna niet aan. In onze lessen wereldoriëntatie hebben we bijvoorbeeld het thema 'Grondstoffen'. Hier hebben we het over het recyclen van de grondstoffen en de uitputting van grondstoffen. Ook bekijken we nieuwe vormen van energie.
 
We hebben ook een pakket om eigen papier te maken. Zo leren ze over dit hele proces door het zelf te doen.
 
We doen veel om de kinderen meer bewust te maken. Het zit hem soms in redelijk kleine dingen. We kopen bijvoorbeeld alleen nog maar duurzaam en gerecyclet wc-papier. En de papieren handdoekjes op het toilet zijn ongebleekt zodat ze bij het oud papier kunnen. Zo dragen we ook bij aan een kleinere ecologische footprint.
 
Wat vinden jullie van ons project, de afvalbakken?
Door de kleur zijn ze goed te herkennen voor de kinderen. Zoals ik al zei hebben we de gft-bak vervangen voor een kleinere. Een ‘lastig’ puntje is dat een normale vuilniszak niet in de bakken past omdat de bakken vierkant zijn. Voor de gft bak gebruiken we trouwens afbreekbare vuilniszakjes, die ook in de gft-bak mogen. Voor de papierinzameling gebruiken we kratjes die we al eerder hadden. Dit is praktischer dan een afvalbak met deksel.
 
Waar kunnen wij vanuit Natuur&Zo nog bij helpen?
Wat ik zei, herhaling van de gastlessen! Verder maken we bijv. elk jaar gebruik van jullie afvalgrijpers bij onze opschoondag. Dat is heel fijn! Ik heb gehoord dat ze bij Elopak ook lesmateriaal hebben over recyclen van drankkartons. Een idee voor een nieuwe leskist?   

Welke tip heb je voor de scholen die nog niet meedoen aan ons project? Wat zou je ze mee willen geven?
Waar een wil is, is een weg! Je kunt 10 bezwaren noemen waarom je het misschien niet zou doen. Het is een kwestie van mindset, je richten op. Als je het belangrijk genoeg vindt, is er voor elk bezwaar een oplossing!

Meer informatie over onze afvalprojecten of aanmelden voor volgend schooljaar? Lees dan onze nieuwsbrief voor meer informatie!