Actie deuren dicht

Actie wordt verlengd!

Steeds meer winkeliers in Zeeuws-Vlaanderen sluiten de deuren. Niet letterlijk gelukkig, want dat zou wel erg dramatisch zijn. Ze houden hun deuren gesloten om energie te besparen.

Natuur&Zo en de ZMf  voerden in 2011 samen met de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten actie om nog meer winkeliers te stimuleren om de warmte binnen te houden. Voor elke ondernemer die zijn entree tijdens openingstijden dicht houdt, ligt er bij Natuur&Zo, natuur- en milieueducatie Zeeuws-Vlaanderen, ook dit jaar een gratis bordje klaar met de tekst: ‘Natuurlijk zijn wij OPEN, de deur is alleen dicht om energie te besparen’.

Groene meisjes gingen februari 2011 naar Oostburg, Hulst Axel en Terneuzen om bordjes en pluimen uit te delen aan winkeliers. Deze actie sloot aan bij de campagne van de ZMf (voorheen Zeeuwse Milieufederatie) voor een klimaatvriendelijke binnenstad in Goes en bij de jaarlijkse Warme Truiendagi.

Luchtgordijn

Veel winkels hebben een luchtgordijn om het binnen aangenaam te houden. Dit luchtgordijn blaast warme lucht van boven naar beneden en vormt zo een muur tegen de koude van buiten. Misschien aangenaam voor de klant en het personeel, maar zo’n blazer doet een behoorlijke aanslag op de energierekening. Volgens de ZMf blijkt uit onderzoek dat een open deur van twee bij drie meter jaarlijks 4000 euro extra stookkosten betekent. Via een entree met luchtgordijn die het hele jaar open staat, gaat jaarlijks ruim11.000 kubieke meterenergie verloren. Dat kost een winkelier 5400 euro.

Op Warme Truiendag staan veel bedrijven, instellingen en scholen nog eens extra stil bij hun energieverbruik. Ze trekken die een warme trui aan en zetten de verwarming een graadje lager.

Gratis deurbordje

Het gratis bordje voor op de deur is aan te vragen bij Natuur&Zo, 0115-649520 of via het contactformulier.

Poster Warme Truiendag 

Poster Warme Truiendag 2012.